داوس ۲۰۲۴ مثلث هوش مصنوعی، رقابت و فرصت‌های سرمایه‌گذاری بود. همه در پی همکاری، تعامل، کاهش تنش‌ها، رفع سوء تفاهم‌ها و افزایش ثروت ملی بودند.

مجمع جهانی اقتصاد، اجلاس سالانه ی خود را برای پنجاه و چهارمین بار در شهر داوُس سوئیس طی روزهای ۱۵ تا ۱۹ ژانویه (۲۵ - ۲۹ دی ‌ماه) برگزار کرد. در این اجلاس، ۲۸۱۲ شرکت کننده ۸۹۹ سخنران ۱۴۴۸ سازمان و بنگاه۳۵۰ مقام دولتی از ۱۲۵ کشور شرکت کردند و ۴۵۰ جلسه / میزگرد برگزار شدنکات کلیدی ویادداشت آقای دکتر محمود سریع القلم، استاد علوم سیاسی و روابط بین الملل از اجلاس داووس 2024 به شرح زیر تقدیم حضور می گردد.

ترکیب جمعیتی شرکت کنندگان

 حدود ۷۵۰ نفرازشرکت کنندگان از آمریکا بودند. کشورهای بعدی از نظر تعداد بالای شرکت کننده عبارت بودند از: انگلستان، سوئیس، هند، عربستان، امارات، چین، آلمان و هلند

  در اجلاس ۲۰۲۴حتی یک نفر از داخل روسیه دعوت نشده بود و فضای جلسات به شدت ضد روس بود.

 - در میان رهبران جهان شاید سخنان عمومی و خصوصی نخست وزیر ویتنام بسیاری را تحت تاثیر قرار داد.

محور بحث ها

- نزدیک به ۸۰ درصد مباحثِ میزگردها و کارگاه‌های داوس ۲۰۲۴ حول محورIT  (فناوری اطلاعات) و هوش مصنوعی بودند.

- پیرامون مهمترین مخاطرات اقتصاد جهانی دو سال آینده و ۱۰ سال آینده بحث و بررسی شد.

- کشورهایی که مجهز به هوش مصنوعی نیستند، در میان ملل تمام شده تلقی خواهند شد.

- ساخت نیروگاه هسته‌ای در جهان به طور تصاعدی برای انرژی پاک و جلوگیری از افزایش گاز دی اکسید کربن آغاز شده است.

- هم اکنون بنگاه‌ها دو گروه عمده دارند: گروه فناوری و گروه جذب مصرف‌کنندگان و مشتریان.

- در بنگاه‌داری جدید، مدیریت از راس هرم به سوی اعطای مسئولیت به گروه‌های کوچک فناوری و منبع ابداع و نوآوری حرکت کرده است.

- هند هم اکنون در عموم محافل بین‌المللی صدای جهان سوم خطاب می‌شود.

- شرایط جهانی بهترین فرصت را برای ثروتمند شدن جنوب و در نتیجه حفظ استقلال سیاسی فراهم آورده است. کشوری که ثروت تولید نکند نمی‌تواند استقلال سیاسی داشته باشد.

پیش بینی هایی درباره سیاسی ترین سال قرن

 در سال ۲۰۲۴ حدود سه میلیارد نفر در چهل کشور، مقامات اجرایی خود را انتخاب خواهند کرد. این جمعیت حدود ۶۵ درصد از تولید ناخالص جهان را تولید می‌کنند. در هیچ سالی در تاریخ دموکراسی که امسال در سال ۲۰۲۴ یک قرنه شد، تا این حد انتخابات اروپا و آمریکا تعیین کننده نخواهد بود.

 با توجه به اینکه اروپایی‌ها نگران پی‌آمدهای جنگ اوکراین، کاهش نرخ رشد اقتصادی و مسایل زیست محیطی هستند، احتمال تمایل به احزاب دست راستی در این قاره افزایش پیدا کرده است

حاکمیت اقتصادی

 در بسیاری از کشورهای آمریکای لاتین که سرمایه داری ناقص و اَنگَلی (Parasite Capitalism) را تجربه کرده‌اند و بخش خصوصی آن‌ها دست در جیب حکومت داشته، نتیجه‌ای جز فساد، ناکارآمدی و اتلاف منابع در پی نداشته است

- سخنرانی رییس جمهور آرژانتین و سخنان بعضی کشورهای کوچک آمریکای مرکزی و جنوبی در داوس حاکی از اهمیت پارادایم فکری-فلسفی رهبران، مالکیت خصوصی، محدود کردن دولت و اتصال به جهان برای شفافیت، قانون مداری و گردش قدرت بود.

- رتبه ‌بندی در جهان هم چنان بر اساس تولید ناخالص داخلی و سطح هزینه‌های R&D (تحقیق و توسعه) می‌باشد.

تلاقی اقتصاد و سیاست

- استانداردسازی حکومت در مدیریت اقتصادی، توصیۀ مشترک سیاست‌مداران، قانون گذاران و روسای سازمان‌های بین المللی بود.

- در داوس ۲۰۲۴ در ۴۵۰ جلسه و میزگرد فقط در حدود ۱۰ جلسه به مسایل سیاسی، امنیتی، منطقه‌ای و ژئوپلیتیک پرداخته شد و عموماً این اعتقاد وجود داشت که علی رغم بحران/جنگ در سه منطقۀ جهان (تایوان، اوکراین و غزه) اقتصاد جهانی در حال پیشرفت است.

- در جهانی زندگی می‌کنیم که حکومت‌ها اجازه نمی‌دهند ریل رشد اقتصادی با ریل بحران های سیاسی-امنیتی تلاقی پیدا کند بلکه با دیپلماسی و حُسن همجواری، خود را حتی‌المقدور از تنش ها و بحران‌ها دور نگه می دارند.

متن کامل مقاله فوق را از لینک بخوانید.

منبع خلاصه: سایت جماران. تیترهای فرعی و مختصر تغییراتی توسط گروه مشاوره مدیریت آراد به متن افزوده شده اند.

منبع عکس: اینترنت، سایت wfo

از اینکه نظرات سازنده خود را با ما در میان می گذارید، سپاسگزاریم.

ارسال نظرهای شما :

نظری ثبت نشده است.