اینترنت اشیاء چیست و آینده بازار آن چگونه است؟ به گزارش سایت خوشفکری، در پی افزایش چشمگیر تعداد دستگاه های هوشمند، در آینده تقریبا همه چیز به همدیگر متصل خواهند شد. از یخچالی گرفته که به شما یادآوری کند که تاریخ انقتضای خوراکی داخل آن در حال سپری شدن است گرفته تا شهر هوشمند، که هزاران جریان داده ای مختلف به صورت همزمان گردآوری و پردازش می شوند تا ترافیک خودروها روانتر، مصرف آب بهینه تر و منابع اقتصادی تر مصرف شوند. 

کوین اشتون، کسی که در سال 1999 عبارت Internet of Things را برای اولین بار بکار برد، می گوید: «تاکنون، اینترنت برای تامین اطلاعات خود؛ به صورت کلیدی به انسان ها وابسته بوده است، اما در آینده، دستگاه ها خودشان می توانند داده ها و اطلاعات مربوط به خود را در اینترنت منتشر کنند. به این شکل که تمامی دستگاه های فیزیکی توسط شبکه ای مجازی به همدیگر متصل هستند و هزاران هزار داده مختلف از دستگاه های هوشمند و حسگرهای فراگیر، مدام در حال انتقال و پردازش می باشد» این امر فرصتی را مهیا می کند تا همه چیز، از مصرف انرژی گرفته تا حمل و نقل و غیره، قابل بهینه سازی، به صورت همزمان و در آنِ واحد باشند.

گزارش های متعددی در سال های اخیر توسط موسسات مشهور پژوهش بازار منتشر شده است که همگی اعلام می دارند که اینترنت اشیاء، حال و آینده زندگی بشر را تحت تاثیر قرارداده و خواهد داد. شاید دهه های پیش، اینترنت اشیاء را فقط در فیلم های علمی – تخیلی می توانستیم ببینیم، اما امروزه، نمود واقعی این فناوری را می توانیم مشاهده کنیم.

از دیدگاه اقتصادی، اینترنت اشیاء تاثیرات بسیار مهمی را بر روی تمامی جوانب کسب و کارها از جمله توسعه محصول؛ ارتباطات، خدمات مشتری، نگهداری، مدیریت انبار و فراتر از آن  گذاشته است.

اینترنت اشیاء دقیقا چیست؟

اینترنت اشیاء، یک مفهوم جدید در فناوری است که به این موضوع اشاره دارد که دستگاه های مختلف یا اصطلاحا ماشین ها (مانند لامپ ها، لوازم الکتریکی منزل، درب ها، و حتی کفش ها) را با استفاده از سنسورها، محرک ها، و فناوری های تبادل داده که در درون شیء نصب شده است، از حالت معمولی به «هوشمند» تبدیل نماید.

اینترنت اشیاء این دستگاه ها را تبدیل می کند به ابزارهای قابل پیگیری، قابل مونیتور و کنترل از طریق شبکه های رایانه ها(ی مرتبط با هم یا اینترنت). در واقع می توان گفت که دستگاه ها و کاربردهایی که در حوزه اینترنت اشیاء قرار می گیرند باید دارای 3 بخش زیر هستند:

  1. گرفتن داده ها از دستگاه
  2. ارسال داده ها بر روی شبکه (معمولا به ابر پردازشی یا رایانش ابری)
  3. انجام عملیات بر اساس هوشمندی گردآوری شده

کاربردهای بالقوه اینترنت اشیاء چه هستند؟

در سال 2013 موسسه مکنزی، در گزارشی اعلام کرد که اینترنت اشیاء در کنار رایانش ابری و پرینتر سه بعدی، یکی از فناوری های متحول کننده بازارها، در مقیاس کلان اقتصادی خواهد بود. در حال حاضر نزدیک به 9 میلیارد دستگاه در سراسر جهان به اینترنت متصل می باشند که اغلب رایانه و گوشی همراه هوشمند هستند. بر اساس پژوهش این موسسه ، این عدد در ده سال آینده از 50 میلیارد به 1 تریلیارد (دلار) خواهد رسید چرا که تمامی ابزارها و دستگاه های معمولی هم هوشمند و متصل به شبکه خواهند شد. در آن گزارش، موسسه مکنزی، پیش بینی می کند که اثر جهانی اینترنت اشیاء می تواند تا سال 2025 سالانه به عدد 2.7 الی 6.2 تریلیارد دلار برسد. همچنین سایت MEF در یک بررسی از 15 کشور جهان گزارش می دهد که در سال 2014 حدود 66% از خرید در این کشورها از طریق موبایل انجام یافته است. 

مشروح گزارش از لینک زیر قابل دسترسی است :

http://www.mobileecosystemforum.com/wp-content/uploads/2015/06/MEF_GMMR_15.pdf

پیش بینی آینده اینترنت اشیاء:

دنیا دارد روز به روز به هم متصل تر می شود. دسترسی مردم در گوشه و کنارهای مختلف دنیا به اینترنت بیشتر و بهتر می شود و با این رشد، پتانسیل فناوری های نوین در حال آزاد شدن است.

حالا دستگاه های مختلف، از تلفن همراه، تلویزیون و یخچال گرفته تا سنسورهای صنعتی امکان اتصال به اینترنت را دارند، و این، آینده‌ی بسیار روشنی را از نظر اقتصادی برای کارآفرینان، مهندسان، و سرمایه گذاران نوید می‌دهد. بر اساس پژوهش‌های موسسه معتبر گارتنر، شرکت های ارائه کننده‌ی محصولات و کاربرهای اینترنت اشیاء، تا سال 2020 بیش از 309 میلیارد دلار درآمد خواهند داشت، و بیشتر این درآمد، در بخش خدمات آن خواهد بود.

گارتنر، همچنین تخمین می زند که تا سال 2020، اینترنت اشیاء، بیش از 26 میلیارد دستگاه را دربر خواهد گرفت. همه این دستگاه‌ها، بر اساس پیش بینی شرکت سیسکو، تا سال 2018 بیشتر اینترنت را به خود اختصاص خواهد داد. این پیش بینی، بسیار مهم و چشمگیر است، یعنی اینکه: در کمتر از 3 سال، ماشین ها و دستگاه ها، بیشتر از انسان ها، بر روی اینترنت با هم در تعامل خواهند بود!

 

حوزه های پیشرو در اینترنت اشیاء:

افزون بر آن، موسسه بین المللی داده (International Data Corporation) در گزارشی اعلام کرده است که کارخانه‌ها و کارگاه های تولیدی تشنه فناوری های اینترنت اشیاء هستند، چرا که آن ها به دنبال افزایش کارآیی و متصل کردن جزیره های اتوماسیونی خود به هم هستند. این موسسه، پیش بینی می کند که بازار اینترنت اشیاء در حوزه تولید که در سال 2013 چیزی بیش از 42 میلیارد دلار بوده تا سال 2018 به 98 میلیارد دلار خواهد رسید. 

در حوزه های صنعت و بهداشت، فناوری های اینترنت اشیاء تا اندازه های خوبی توسعه یافته اند و این موجب می شود تا انتشار این فناوری و پذیرش آن در میان مردم راحت تر و سریعتر شود و در نتیجه مزایای بهتری برای جوامع بشری در پی داشته باشد. بر خلاف آن، چندان انتظار نمی رود که اینترنت اشیاء در حوزه حمل و نقل و دیگر حوزه ها مانند شهر هوشمند، با سرعتی که حوزه های اشاره شده در بالا دارند، توسعه پیدا کنند.

بروز رسانی: 2 دیماه 1394

Business Insiderشرکت  به نقل از Harvard Business Review * اینترنت اشیاء را انقلاب صنعتی بعدی عنوان کرده که بر نحوه تعامل کسب و کارها، دولتها و مصرف کنندگان تاثیر گذار خواهدبود. واحد Intelligence  این نهاد، رشد اینترنت اشیاء را بیش از  دو سال رصد نموده و 16حوزه اقتصادی مختلف (از جمله تولید، منازل مسکونی، حمل و نقل و کشاورزی ) را مورد بررسی قرار داده است.

نتایج این بررسی بشرح زیر است:

  1. تا سال 2020 بیش از 34 میلیارد شیئ از طریق اینترنت بهم متصل خواهند شد در حالی که در حال حاضر فقط 10 میلیارد ابزار محاسباتی(مثل گوشی ها و ساعت های هوشمندو تبلت) از این ویژگی برخوردارند. سهم این ابزارها به 24 میلیارد خواهد رسید.
  2. در طول 5 سال آینده، حدود 6000 میلیارد دلار برای اینترنت اشیا خرج( یا بعبارت دیگر، سرمایه گذاری ) خواهد شد.
  3. در خط مقدم استفاده از اینترنت اشیا، کسب و کارها  قرار می گیرند و بدلایل زیر سود  آنها افزایش می یابد: 1- کاهش هزینه های عملیاتی 2- افزایش بهره وری 3- توسعه بازاریا ارائه محصولات جدید.
  4. دولتها به اعتقاد ما، دومین گروهی هستند که به این انقلاب صنعتی می پیوندند. به این ترتیب تمرکز دولتها  به افزایش بهره وری، کاهش هزینه هاو بهبود کیفیت زندگی معطوف می گردد.
  5. مصرف کنندگان در رتبه بعدی قرار می گیرند و با خرید ابزارهای مربوطه، سرمایه گذاری فراوانی بر روی اکوسیستم اینترنت اشیا انجام می دهند.

اصل گزارش به زبان انگلیسی در ذیل،  تقدیم می گردد.

http://www.businessinsider.com/internet-of-things-2015-forecasts-of-the-industrial-iot-connected-home-and-more-2015-10

منبع: شبکه اجتماعی لینکداین 

به نظر شما با توجه به وضعیت کنونی کشور ما از لحاظ امکانات مخابراتی و امید به برداشتن محدودیتهای تحریم در 10 سال آینده موقعیت کشور ما از این منظر چگونه خواهد بود؟!

لطفا ما را از نظرات خود مطلع سازید.

با تشکر- مدیریت سایت

ارسال نظرهای شما :

نظری ثبت نشده است.