جانشین رییس سازمان بورس در امور بین الملل و جذب سرمایه گذاری خارجی می گوید پس از اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک(برجام)، استقبال سرمایه گذاران خارجی از بازار سرمایه ایران بیش از 40 درصد افزایش یافته است.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از ایرنا*بهادر بیژنی روز سه شنبه درباره دیپلماسی بورسی و افزایش تعاملات بین المللی بازار سرمایه ایران پس از رفع تحریم ها، افزود: تعامل خود با نهادهای بین المللی را از پیش از اجرایی شدن برجام آغاز کردیم و بر این اساس با شماری از نهادهای بین المللی بازار سرمایه همکاری ها را افزایش دادیم. وی اضافه کرد: تعریف پروژه های مشترک با نهادهای خارجی از امضای تفاهمنامه برای ما مهمتر است و بر این اساس، سیاست سازمان بورس، تعریف و اجرای پروژه های مشترک است. بیژنی به امضای تفاهمنامه با کره جنوبی اشاره کرد و ادامه داد: هدف از اجرای این تفاهمنامه اتصال بازار سرمایه دو کشور و به تبع آن گسترش دامنه همکاری ها است. او با بیان اینکه در همه بخش ها می توان با بورس کره جنوبی همکاری کرد، گفت: نحوه همکاری به نوع توافق ها بستگی دارد؛ این همکاری می تواند در بخش سهام و اوراق بهادار و یا فروش محصولات باشد.

جانشین رییس سازمان بورس در امور بین الملل و جذب سرمایه گذاری خارجی تاکید کرد، ما به جای امضای تفاهمنامه و همکاری با همه کشورها قصد داریم، شماری از کشورها را به عنوان هدف در نظر گرفته و همکاری با آنها را گسترش دهیم. بیژنی می گوید، ما نمی خواهیم با 30 کشور همکاری داشته باشیم، بلکه تعدادی کشور را بر اساس ملاحظات و امتیازات مختلف، برای خود هدفگذاری کرده ایموی به همکاری با برخی کشورها اشاره کرد و افزود: تاکنون با نهاد ناظر بازار سرمایه کشورهای آلمان، سوییس ، ترکیه، یونان و عمان ارتباطات خوبی داریم و مذاکره و تعامل با سایر کشورها نیز هم اکنون در جریان است.

جانشین رییس سازمان بورس در امور بین الملل و جذب سرمایه گذاری خارجی درباره همکاری با بورس های اروپایی  گفت: در قاره اروپا، با بورس کشورهای یونان، سوییس و آلمان ارتباطات خوبی داریم و در حال برقراری تعامل با فرانسه نیز هستیمبه گزارش ایرنا، ، پس از رفع تحریم ها، تمایل اشخاص و شرکت های خارجی برای حضور در بازار سرمایه ایران با هدف خرید سهام و اوراق بهادار افزایش یافته به طوری که اعلام شده است ارزش خرید آنها در خرداد ماه 1395 به رقم 798 میلیارد ریال رسید.بر اساس قانون، خارجی ها می توانند پس از طی مراحل قانونی و اخذ کد معاملاتی، در داد و ستدهای بازار سرمایه مشارکت داشته باشند.
تعداد سرمایه گذاران خارجی در بورس ایران در ماه های اخیر افزایش قابل توجهی داشته است. با صدور 25 کد سهامدار خارجی در خردادماه امسال، تعداد افراد و شرکت های خارجی دارنده کد سهامداری برای فعالیت در بازار سرمایه ایران به 636 کد رسید.نخستین کد سهامدار خارجی بازار سرمایه ایران را آبان ماه سال 1373 یک شرکت آلمانی دریافت کرد و تاکنون 636 کد سهامدار خارجی در این بازار صادر شده است.هم اکنون سرمایه گذارانی از آمریکا،
 انگلیس، روسیه، آلمان، سوییس، سوئد، ازبکستان، چین، هلند، هند، ترکیه، لبنان، آفریقای جنوبی، ژاپن، قبرس، ایتالیا، امارات، نروژ، یونان، اندونزی، مالدیو، هنگ کنگ، قطر، عراق، پاکستان، سوریه، لوکزامبورگ، کویت، نیوزیلند، مالزی و افغانستان در بازار سرمایه ایران فعال هستند.

در فهرست سرمایه گذاران خارجی، نام 34 سرمایه گذار ایرانی مقیم خارج از کشور نیز دیده می شود. به گفته  سنگینیان، رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران**  سرمایه گذاران خارجی برای سرمایه گذاری در بازار سرمایه به طور عمده در حوزه تولید کالاهای مصرفی همچون مواد غذایی،  دارویی ، خدمات فروشگاهی و بهداشت سرمایه گذاری می کنند.

*مورخ 22 تیر ماه 1395

**خبرآنلاین مورخ 20 تیرماه 1395

منبع عکس: اینترنت سایت zandnews.com

ارسال نظرهای شما :

نظری ثبت نشده است.