در حالی که شرکت های خارجی به دنبال ایجاد هویت برندی و وفادار ساختن مشتریان در دومین بازار پرجمعیت خاورمیانه هستند، صنعت ورزش ایران ممکن است شاهد موجی از سرمایه گذاری های خارجی باشد.

به گزارش پایگاه خبری ای توربو نیوز، در حالی که شرکت های خارجی به دنبال ایجاد هویت برندی و وفادار ساختن مشتریان در دومین بازار پرجمعیت خاورمیانه هستند، صنعت ورزش ایران ممکن است شاهد موجی از سرمایه گذاری های خارجی باشد. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم*، شرکت های بین المللی در حال بررسی فرصت های سرمایه گذاری در آخرین اقتصاد مهم دست نخورده دنیا هستند و از زمان انعقاد توافق هسته ای، میلیاردها دلار قرارداد در ایران به امضا رسانده اند. کارشناسان بازاریابی ورزشی گفتند: فرهنگ ورزشی غنی ایران اکنون مورد توجه شرکت های بین المللی قرار گرفته که به دنبال مطرح کردن برند خود در بازار 80 میلیون نفری این کشور هستند. نشریه اماراتی گلف نیوز** نیز می نویسد: ایران طبق ارزیابی کارشناسان بازاریابی ورزشی می تواند محلی کلیدی برای جذب سرمایه گذاری ها باشد.

آلون جیمز، مدیر موسسه مشاوره فورکانسالتینگ ( Four Consulting) انگلیس گفت: ایران به یکباره به یک بازار بسیار جذاب برای همه انواع شرکت ها تبدیل شده و این شرکت ها به دنبال این خواهند بود که ببینند چگونه خود را در این بازار جا بیاندازند و برندشان را بشناسانند. وی افزود: مشخصا یک روش خوب برای انجام این کار افزایش بسیار سریع آگاهی و نزدیک شدن و منطبق شدن با خواست مشتریان، اسپانسر شدن است.طرفداران دو آتشه فوتبال در ایران می توانند اولین نقطه ورود شرکت های خارجی باشند و امکان حقوق تلویزیونی، تولید کنندگان لوزام ورزشی و قراردادهای حمایت از باشگاه ها هم باید در نظر گرفته شوند. 

سیمون چادویک، استاد کسب و کار ورزشی در دانشگاه سالفورد انگلیس گفت: مشخصا پتانسیلی در این زمینه وجود دارد. ایران برخی از بزرگ ترین تیم های آسیا هم از نظر موفقیت و هم از نظر تعداد هوادار را در خود جای داده است. تیم ملی ایران در 4 جام جهانی شرکت داشته و 3 بار موفق به قهرمانی در جام ملت های آسیا شده است. شهرآورد (دربی) تهران بین تیم های استقلال و پرسپولیس بزرگترین شهرآورد آسیاست و معمولا 100 هزار تماشاگر برای دیدن آن به ورزشگاه آزادی می آیند. این مسابقه 20 میلیون بیننده تلویزیونی نیز دارد.

مت هاوس، موسس و رئیس شرکت بازاریابی ورزشی اسپورتس کویک (
SportsQuake) انگلیس گفت: از نظر فرهنگی فوتبال ورزش بسیار مهمی است. بر اساس برآورد چادویک ارزش صنعت ورزش ایران در میان مدت به 500 میلیون دلار می رسد و در دراز مدت زمانی که قراردادهای اسپانسری، فروش بلیط و لوازم ورزشی و مدیریت رویدادهای ورزشی لحاظ شوند، ارزش آن به یک میلیارد دلار می رسد. او می گوید که این موضوع بستگی به سرعت ورود ایران به بازار جهانی دارد.

گلف نیوز اما اشاره می کند که علیرغم موفقیت ها کسب و کار فوتبال در ایران مانند لیگ های دیگر جهان چندان توسعه یافته نیست. این نشریه می نویسد:اکثر تیم ها اگر نگوییم همه آن ها هم چنان متعلق به دولت هستند و باشگاه ها شاهد تغییرات زیاد مدیران اجرایی در طول یک فصل هستند. هم چنین از دیگر چالش ها آن است که قراردادهای چندین ساله ای که در اروپا و امریکا دیده می شود کمتر در ایران منعقد می شوند. این نشریه در ادامه اشاره می کند که شرکت های خارجی نیز به احتمال زیاد خواستار شکسته شدن انحصار حق پخش مسابقات تلویزیونی هستند. این نشریه می نویسد:اشکار است که نیاز عمده ای به خرید فناوری های پیشرفته و پخش با کیفیت بالا وجود دارد که شرکت های خارجی باید در این زمینه حضور داشته باشند. 

 در حالی  که به گزارش گلف نیوز، شرکتهای مطرح پوما، آدیداس و نایکی از اظهار نظر درباره برنامه هایشان  برای حضور گسترده تر در ایران خودداری کرده اند، اخبار غیر رسمی از سرمایه گذاری برخی از شرکتهای اروپایی از جمله فرانسه وانگلیس در ایران حکایت دارند. 

*مورخ 20 تیرماه 1395

** سایت تحلیلی خرداد مورخ 19 تیر ماه 1395

منبع عکس: باشگاه خبرنگاران جوان

متن اصلی به زبان انگلیسی را اینجا بخوانید. 

ارسال نظرهای شما :

نظری ثبت نشده است.