هماهنگ‌کننده ارشد دفتر اجرای توافق هسته‌ ایران در وزارت امور خارجه آمریکا در نشریه اکونومیست نوشت: طبق برجام، بانک‌ها و بنگاه‌های خارجی می‌توانند با ایران وارد تجارت شوند . طرفهای غربی 5+1 نیز در بیانیه مشترکی،  بانکها و شرکتهای غربی را به سرمایه گذاری در ایران، تشویق کردند.

استیو مال هماهنگ‌کننده ارشد دفتر اجرای توافق هسته‌ ایران در وزارت امور خارجه آمریکا در نشریه اکونومیست نوشت: مایلم چندین نکته را در مورد مقاله آن نشریه با عنوان «تجارت با ایران: سرزمین موعود» (23 آوریل) اصلاح کنم. این مطلب که بنگاه‌های غیرایرانی فعال در ایران از نظام مالی آمریکا محروم می‌شوند، کاملاً غلط است. طبق برجام، بانک‌ها و بنگاه‌های خارجی می‌توانند بدون ترس از محرومیت با ایران وارد تجارت شوند. فقط در موارد استثنایی محدود، تحریم‌های اولیه آمریکا پابرجا می‌مانند و دسترسی به نظام مالی آمریکا توسط یا برای ایران را ممنوع می‌کنند. این موضوع با آنچه شما توصیف کرده‌اید تفاوت زیادی دارد. 

وی ادامه داد: همان‌گونه که جان ‌کری وزیر امور خارجه بیان کرد ایالات متحده هیچ اعتراضی به همکاری بانک‌های خارجی با بانک‌ها و شرکت‌های ایرانی ندارد به شرط آنکه آن بانک‌ها و شرکت‌ها در فهرست تحریم‌های غیرهسته‌ای ما نباشند. همچنین شما این داستان غیرواقع را مطرح کردید که
دفتر کنترل دارایی‌های خارجی در خزانه‌داری آمریکا (اوفک( در سال‌های اخیر میلیاردها دلار جریمه را بر شرکت‌های خارجی صرفاً به خاطر «کار با ایران» تحمیل کرده است. اقدامات تنبیهی اوفک صرفاً در پاسخ به آن بانک‌های خارجی بود که از جانب طرف‌های تحت تحریم میلیاردها دلار را از طریق بانک‌های آمریکایی انتقال می‌دادند و اغلب سوابق را به گونه‌ای دستکاری می‌کردند که ردی از خود به جای نگذارند. ورود این‌گونه پرداخت‌ها به نظام مالی آمریکا غیرقانونی بود و صرفاً به معنای «کار با ایران» تلقی نمی‌شد. 

مال خطاب به اکونومیست افزود: شما به نگرانی‌های واقعی در مورد محیط کسب و کار در ایران اشاره کردید و ما امیدواریم دولت ایران هر چه سریع‌تر این مشکلات را رفع کند. در مورد سوالات بانک‌ها و بنگاه‌ها پیرامون تحریم‌های آمریکا باید توصیه جان‌کری را تکرار کنم: «فرضیه‌سازی نکنید. هرگاه شک داشتید از ما سوال کنید.» جمله آخر این است: «ما مانع تجارت مجاز تحت توافق هسته‌ای با ایران نیستیم و در آینده هم نخواهیم شد. هرگونه اظهارنظری خلاف این گفته کاملاً غلط خواهد بود

منبع:
 اقتصادنیوز به نقل ازهفته‌نامه تجارت فردا-مورخ 27 اردیبهشت 1395

منبع عکس: اینترنت سایت coofwomen.biz

به روز رسانی1: مورخ 30 اردیبهشت 1395

به گزارش یواس نیوز، طبق گزارشهای رسیده از بروکسل، طرفهای غربی 5+1 در بیانیه مشترکی،  بانکها و شرکتهای غربی را به سرمایه گذاری در ایران، تشویق کردند.

ارسال نظرهای شما :

نظری ثبت نشده است.