میدانی با حدود دو میلیارد بشکه نفت درجا از نوع سبک و مرغوب در انتظار سرمایه‌گذار خارجی نشسته است. گرچه شرکت نفت خزر و استانداری گیلان پروژه ملی میدان سردار جنگل را برای توسعه آماده می‌کنند اما شنیده‌ها حاکی از آن است که تا این لحظه نروژی‌ها برای این پروژه ملی رد پای پررنگ‌تری نسبت به باقی طرف‌های خارجی داشته‌اند

در حالی که خبرهای
قبلی حاکی از سرمایه گذاری بزرگترین صندوق ارزی جهان از نروژ در اوراق بدهی ایران بود، نروژی ها دوباره خبرساز شدند. بر اساس گزارش‌های رسیده، با توافق هسته‌ای و رفع تحریم‌ها شرکت نفت خزر با فضای جدیدی از مذاکرات برای دعوت از سرمایه‌گذاران خارجی روبه‌رو شده است. کارشناسان معتقدند از آنجا که فعالیت‌های توسعه‌ای در میدان سردار جنگل به دلیل فراساحلی بودن و نیاز به فناوری‌های نوین نیاز به سرمایه‌گذاری‌های کلان دارد، فضای پساتحریم سبب شده فرصت‌های جدیدی پیش روی شرکت‌های خارجی در راستای همکاری با ایران قرار گیرد. کارشناسان معتقدند نیاز به سرمایه گذاری زیاد، آن هم با قیمت کنونی نفت، تصمیم‌گیری برای سرمایه‌گذاری‌های کلان را برای شرکت‌های بین‌المللی مشکل کرده(با این حال) اظهارات مسوولان حاکی از آن دارد که تا این لحظه مذاکره با نروژی‌ها برای استخراج نفت از عمق دریای خزر جدی‌تر شده است.

از سویی ایجاد سایت رودسر پروژه‌ای است که موازات با توسعه میدان سردارجنگل تعریف شده و کارشناسان معتقدند ایجاد سایت رودسر برای پشتیبانی از فعالیت‌های توسعه‌ای میدان سردارجنگل در نظر گرفته شده است. گرچه عملیات دیوارکشی بتنی در این سایت متوقف شده اما بنا بر اعلام مسوولان توقف دیوارکشی بر اساس اهداف زیست‌محیطی صورت گرفته و قرار است شرکت خزر دیوارکشی بتونی را تا زمان انتخاب قطعی شرکت خارجی سرمایه‌گذار به تعویق بیاندازد. با این حال بر اساس گزارش‌های رسیده، سرپرست شرکت نفت خزر اعلام کرده که استانداری گیلان با تمام توان از پروژه بزرگ توسعه میدان سردارجنگل که پروژه‌ای ملی است، حمایت خواهد کرد و شرکت نفت خزر تمام امکانات را در بخش‌های اجتماعی، سیاسی و امنیتی استان برای حضور و فعالیت سرمایه‌گذار فراهم می‌کند. این در شرایطی است که اجرای فعالیت‌های توسعه‌ای در شمال کشور با حساسیت‌های زیست محیطی بسیاری مواجه است.

بر اساس گزارشی از شانا، دریای خزر به سه حوزه رسوبی شمالی، جنوبی و میانی تقسیم می‌شود که پس از اجرای30 هزار کیلومتر لرزه‌نگاری دوبعدی در بخش میانی آن و بر اساس مطالعات ژئوشیمیایی، 46 ساختار در این بخش مشخص شده و  پس از بلوک‌بندی، هشت بلوک جزو اولویت‌های شرکت ملی نفت ایران و شرکت نفت خزر قرار گرفته است. بنا بر پایه اطلاعات این گزارش، میدان سردارجنگل در بلوک6 و با فاصله 250 کیلومتری از پایگاه پشتیبانی نکا واقع شده است. این میدان در سال 1391 کشف شد و حفاری چاه نخست آن تا عمق حدود دوهزار و 500 متری پیش رفت. چاه دوم میدان سردارجنگل نیز در 1423 متری غرب چاه نخست این میدان و تا عمق حدود سه هزار و 500 متری با هدف فعالیت اکتشافی/توصیفی حفاری و در ابتدای سال 2015 آزمایش و بهره برداری شد. 

محاسبات حجمی شرکت نفت خزر نشان می‌دهد نفت درجای سردارجنگل حدوددو میلیارد بشکه است و به نظر می‌رسد در اعماق بیشتر خزر، پتانسیل‌های قابل توجه‌تری نیز وجود داشته باشد. این میدان، از جمله میدان‌های نفتی کشور است که در کنفرانس تهران و برای توسعه در قالب مدل جدید قراردادهای نفتی معرفی شد و در حاشیه
بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت نفت خبر رسید نروژی‌ها برای توسعه سردارجنگل، پای میز مذاکره آمده‌اند.

منبع: اقتصاد نیوز-مورخ 25 اردیبهشت 1395

ارسال نظرهای شما :

نظری ثبت نشده است.