راه اندازی معاملات آتی ارز و همچنین توسعه انتشار اوراق سلف از الزامات بازار سرمایه به شمار می رود به طوریکه بازار سرمایه از طریق این ابزارهای مالی جدید می تواند ریسک سرمایه‌گذاری‌ها را کاهش و سرمایه گذاران خارجی را ترغیب کند

همان طور که قبلا گفتیم بازار سرمایه ایران بین المللی می شود و جذب سرمایه گذاران خارجی را آرام آرام تجربه می کند. به این ترتیب، پس از انتشار اخبار پیوستن بورس ایران به سازمانهای بین‌المللی و مذاکره با مؤسسات رتبه‌بندی جهانی و بکار گیری استانداردهای بین المللی، با بکارگیری ابزار مالی نوین قدم دیگری در این راه برداشته شد. با استفاده از این  ابزارهای مالی جدید مثل راه اندازی معاملات آتی ارز و همچنین توسعه انتشار اوراق سلف، انتظار می رود ریسک سرمایه‌گذاری‌ها کاهش یافته و سرمایه گذاری خارجی تشویق گردد. 

فرهاد رمضان، کارشناس حوزه پولی و مالی با بیان این مطلب گفت: ابزارهای مشتقه در بازار سرمایه که بر پایه معاملات فیزیکی شکل می‌گیرند، می تواند فرآیند تامین مالی شرکت ها را تدوین و سبب جذب نقدینگی برای ورود سرمایه‌گذاران و سرمایه های امن به بازار سرمایه شود. به گزارش اقتصاد آنلاین* به نقل از ایسنا، وی در ادامه به نوسانات ارز در سال های اخیر اشاره کرد و گفت: نوسانات شدید نرخ ارز در سال های اخیر همواره یکی از ریسک‌های سرمایه گذاری برای فعالان داخلی و خارجی بوده است که با راه اندازی معاملات آتی ارز و ایجاد یک چشم انداز قیمتی برای بهای ارز در ماه های آینده و همچنین امکان پوشش نوسانات نرخ ارز در این معاملات، یکی از تهدیدهای بزرگ برای سرمایه‌گذاری در ایران برداشته می شود.

رمضان تاکید کرد: ضروری است که با راه اندازی معاملات آتی به وسیله ابزارهای نوین مالی، به سرمایه گذاران داخلی و خارجی در خصوص پوشش ریسک نوسانات قیمت ها اطمینان دهیم و آنها را وارد بازار سرمایه کنیم. وی در ادامه با اشاره به اینکه راه‌اندازی معاملات آتی ارز و انتشار اوراق سلف یکی از الزامات مهم برای توسعه بازار سرمایه است، تاکید کرد: یکی از مزایای مهم راه اندازی معاملات آتی ارز کاهش سفته بازی در بازار نقدی و شفاف شدن قیمت ها است. رمضان افزود: افزایش مبادلات بر روی دارایی ها سبب مشخص شدن و شفافیت قیمت ها خواهد شد، از سوی دیگر سرمایه‌گذاران می توانند با پیش‌بینی‌های منطقی و درست وارد بازار شده و معاملات خود را انجام دهند.

این کارشناس حوزه پولی و مالی ادامه داد: همچنین با انتشار اوراق سلف، شرکت‌ها می توانند توانمندی های خود را برای تامین سرمایه بالابرده و بنیه مالی خود را افزایش دهند. در همین زمینه قرار است اوراق سلف خودرو در بورس کالا منتشر شود که به نظر می رسد این معاملات روشی مناسب برای تامین مالی خودروسازان و بازاری جذاب برای سرمایه گذاران خواهد بود. وی در پایان گفت: بازار سرمایه ایران باید با توسعه ابزارهای مالی به یک بازار بکر و به روز برای ایرانی‌های خارج از کشور و شرکت های خارجی تبدیل شود تا شاهد ورود سرمایه های کلان خارجی به بازار سرمایه باشیم.

* مورخ 12 اردیبهشت 1395

منبع عکس: StockMarketIndian.com

به روز رسانی: مورخ 17 اردیبهشت 1395- منبع: خبرگزاری تسنیم

وزیر اقتصاد و امور دارایی اعلام کرد ایران در حال مذاکره با مؤسسات رتبه‌بندی مودی و فیچ است تا رتبه‌بندی ایران را از نظر ریسک اعتباری از سر بگیرند. علی طیب‌نیا که در گفت‌وگو با بلومبرگ سخن می‌گفت به زمان‌بندی تعریف شده برای مذاکرات و این که ایران قصد دارد چقدر اوراق قرضه بین المللی منتشر کنداشاره نکرد. فیچ در ماه مارس تأیید کرد در حال مذاکره با ایران است .

لازم بذکر است که صنعت نفت و گاز ایران نیز برای توسعه پروژه‌های خودو  جذب سرمایه‌های خارجی نیازمند احیای روابط با مؤسسات رتبه‌بندی بین المللی است؛ فرایندی که شاید حدود هشت ماه طول بکشد. بر اساس این گزارش دولت ایران همچنین با انتشار اوراق قرضه داخلی در صدد جذب میلیاردها دلار سرمایه برای تأمین مالی شرکت‌های داخلی برآمده است. یک مقام سازمان بورس ایران ماه گذشته گفت قرار است امسال میزان انتشار این اوراق دو برابر شود( و به قولی به  بیش از 60 هزار میلیارد تومان برسد).

ارسال نظرهای شما :

نظری ثبت نشده است.