معاون بورس تهران از آغاز سرمایه‌گذاری یک صندوق بزرگ اروپایی از روز چهارشنبه به ارزش ۲۰۰ میلیون یورو ‌خبرداد. جانشین رئیس سازمان بورس هم ابراز امیدواری کرد همکاری بازار سرمایه ایران و آلمان از سال‌جاری عملیاتی شود. 

به گزارش همشهری*روح‌الله حسيني‌مقدم، بدون ذکر نام اين صندوق، توضيح داد: خبر حضور اين صندوق سرمايه‌گذاري به اين دليل انتشار يافت كه نشان دهد مسير سرمايه‌گذاري خارجي براي بورس مهياست. او افزود: مقامات اين صندوق قصد دارند به‌صورت بلندمدت در ايران سرمايه‌گذاري كنند به اين معنا كه قرار نيست اين سرمايه‌گذاري‌ها موقت باشد بلكه در دور‌هاي طولاني و براي بلندمدت انجام مي‌شود. از او پرسيديم اين صندوق قرار است چگونه در بورس سرمايه‌گذاري كند او پاسخ داد: استراتژي سرمايه‌گذاري شركت‌ها از مسائل دروني همان شركت است اما مسئولان اين صندوق بارها به ايران سفركرده‌اند و از نزديك بسياري از صنايع ايران ازجمله صنايع پتروشيمي، فولاد و خودرو‌سازي‌ را از نزديك ديده‌اند.

معاون ناشران و اعضاي شركت بورس از تبديل حدود هزار‌ميليارد تومان از دارايي‌هاي اين صندوق از يورو به ريال خبر داد و گفت: اين صندوق از چهارشنبه اقدام به خريد سهام شركت‌هاي بورس با نگاه بلندمدت مي‌كند. او با اشاره به تمايل سرمايه‌گذاران خارجي براي فعاليت در بورس تهران گفت: سال قبل 7گروه سرمايه‌گذاري خارجي به ايران سفر كردند پس از اين رفت‌وآمد‌ها در نهايت قرار است روز چهارشنبه اين صندوق سرمايه‌گذاري اروپايي ابتدا با 200ميليارد تومان اقدام به خريد سهام شركت‌هاي بورس آن هم با نگاه بلندمدت كند.


معاون بورس تهران با بيان اينكه اين صندوق سرمايه‌گذاري كد سهامداريش را هم از بورس دريافت كرده است، درباره تبديل دارايي‌هاي اين صندوق از يورو به ريال گفت: اين صندوق مبالغ مورد نظر را كه به يورو بود همه را به ريال تبديل كرده است.يكي از مشكلات و موانع حضور سرمايه‌گذاران خارجي در بازار سهام ايران، مسائل بانكي و چگونگي ورود منابع و تبديل آن به ريال و انجام فرايند خريد و فروش سهام بود كه اقدامات لازم براي رفع اين موانع درحال انجام است. او تأكيد كرد: اين صندوق تعدادي تحليلگر ايراني و اروپايي را هم به‌كار گرفته و سهام گروه‌ها و صنايع برتر را شناسايي كرده و از چهارشنبه اين هفته عملا اقدام به خريد سهام مي‌كنند كه بعد از برجام نخستین خريد مستقيم صندوق‌هاي بزرگ اروپايي از سهام شركت‌هاي ايراني به شمار مي‌رود.

بر اساس این گزارش، در ادامه رفت وآمد‌هاي اقتصادي سرمايه‌گذاران خارجي پس از حضور هيأت تركيه‌اي در ايران 2 نفر از مقامات ارشد مقام ناظر مالي آلمان(بافين) از هفته گذشته به ايران آمدندو مذاكرات مفصلي را با مقامات سازمان بورس و اوراق بهادار انجام دادند. گویا قرار است بازار سرمايه آلمان در كنار كره‌جنوبي و تركيه به يك شريك استراتژيك براي بازارسرمايه ايران تبديل شود. قراراست رئيس سازمان بورس درسفري ظرف چند‌ماه آينده به آلمان با رئيس‌كل‌ومسئول سياستگذاري بازار سرمايه بافين ديدار كند. آنطور كه اطلاعات دريافتي همشهري نشان مي‌دهد زمينه نخست همكاري با آلماني‌ها انتقال تجارب ايران در زمينه اوراق مالي اسلامي مانند صكوك است و قرار است در گام‌هاي بعدي پروژه‌هاي بيشتري در زمينه همكاري‌هاي مشترك شروع شود.

در عين حال آنطور كه از تركيه خبر مي‌رسد مقامات بورس استانبول هم كه اسفند‌ماه در قالب يك هيأت به تهران سفر كرده بودند براي گسترش همكاري با بورس تهران بسيار جدي هستند. اين همكاري‌ها قرار است در زمينه پذيرش صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري مشترك در گام نخست اجرا شود. حسن روحاني رئيس‌جمهور هم كه اخيرا براي شركت در سيزدهمين اجلاس سران سازمان همكاري اسلامي به تركيه سفر كرده بود درباره همكاري بورس تهران با بورس استانبول به رجب طيب اردوغان تأكيد كرد. آنطور كه اطلاعات همشهري نشان مي‌دهد که قبلا هم مذاكرات زيادي با مقامات كره‌جنوبي براي اتصال بورس كره‌جنوبي به بورس تهران انجام شده بود و قرار است امسال با امضاي يك تفاهمنامه اين كار عملياتي شود. 

 

* مورخ 30 فروردین 1395

 

منبع عکس: سایت سازمان بورس

ارسال نظرهای شما :

نظری ثبت نشده است.