به گزارش  خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز،دو دهه پس از آنکه دومنیک بوکور اینگرام، پس از فروپاشی کمونیزم، یک چمدان پر از پول نقد را برای خریدن سهام در کف بورس مسکو خالی کرد، وی اکنون خیال دارد همان کار را در ایران پس از تحریم انجام دهد. این شهروند انگلیسی روز یکشنبه یعنی یک روز پس از اعلام لغو تحریم های ایران، اقدام به تاسیس یک صندوق مشترک با گروه سرمایه گذاری تورکوئیز پارتنرز ایران کرد. البته وی تنها کسی نبود که این کار را انجام داد. کلمنته کاپلو، مدیر عامل شرکت انگلیسی استارجئون کپیتال، اولین سهام را برای صندوق جدید خود در ایران در ماه دسامبر خریداری کرد. وی از پول داخل ایران و نقل و انتقالات پیچیده ای که اکنون دیگر پس از لغو تحریم ها لازم نیست، برای این خرید استفاده کرد و اکنون امیدوار است ماه آینده خرید سهام برای سرمایه گذاران اروپایی را آغاز کند.

این دو مرد باید مدتی را منتظر بمانند تا سرمایه گذاران مهم پولشان را وارد بازاری کنند که همچنان با ریسک هایی مواجه است. هر دو آنها می گویند داشتن یک شریک قوی داخلی موضوعی مهم است. کاپلو که با یک حق العمل کار داخلی همکاری می کند و یک تحلیلگر بورس فارسی زبان نیز استخدام کرده، گفت: روابط سرمایه گذاران خیلی خوب توسعه نیافته است. وی می افزاید، فقط برخی از آمارهای مالی به انگلیسی منتشر می شود، در حالی که گزارش های سالیانه و تحلیل ها به فارسی منتشر می گردد.

صندوق های سرمایه گذاری کوچک غیر آمریکایی چندان با مشکلات ناشی از تحریم های پابرجای دولت آمریکا مواجه نیستند و برای تعامل با ساختارهای پیچیده مربوط به مالکیت خارجی ها در بورس نسبت به سرمایه گذاران بزرگ، انعطاف پذیرتر عمل می کنند. اما خیلی ها هنوز محتاط اند. اقتصاد ایران سال هاست تحت مجموعه پیچیده ای از محدودیت ها قرار داشته است. در حالی که سازمان ملل و اتحادیه اروپا اعلام کرده اند که تحریم های مرتبط با موضوع هسته ای را لغو می کنند، آمریکا هم مهمترین محدودیت ها علیه بازگیران غیر آمریکایی را برداشته، اما آنها را علیه بازگیران آمریکایی حفظ کرده است. خالد عبدالمجید از موسسه سرمایه گذاری بوتیک در این باره می گوید: «مانند بسیاری دیگر، ما از اینکه طلایه دار ورود به بازار ایران باشیم، احتیاط می کنیم... و آمریکا هم هنوز همه جزئیات را روشن نکرده است...باید مدتی منتظر ماند و اوضاع را رصد کرد.

*مورخ 3 بهمن 1394

به روز رسانی: 15 بهمن 1394- دنیای اقتصاد

خبرنگارسی ان بی سی، خانم ماکرتوف از قول آقای  کلمنته کاپلو، موسس و مدیرعامل موسسه سرمایه‌گذاری استرجئون کپیتال درباره وضعیت ایران در پساتحریم توضیح می دهد : با لغو تحریم‌ها، سرمایه‌گذاران به بازار ایران که بازاری با نیروی کار بسیار آموزش‌دیده و ارزان و همچنین جمعیتی 80 میلیون نفری با درآمد‌های متوسط است دسترسی خواهند داشت. کاپلو در ادامه گفت : «در ایران فرصت‌های بسیاری برای کسب و کار و تجارت وجود دارد و این کشور آنقدر بزرگ است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت.» از سویی دیگر، وی در باره بورس ایران، می‌گوید: سهام‌ ایرانی ارزان هستند، در حالی که نسبت قیمت به درآمد سهام در بیشتر بازارهای مهم حدود 15 تا 20 برابر است. از سوی دیگر،سوددهی سهام‌ در بورس ایران مجموعا حدود 15 درصد است، این در حالی است که این رقم در بازارهای معتبر سهام 3 تا 4 درصد است. نرخ سپرده‌گذاری 25 درصدی در ایران تقاضا برای خرید سهام در بورس را کاهش داده، هرچند این وضعیت قرار است تغییر کند. این مدیر سرمایه‌گذاری در این باره معتقد است: بسیاری وضعیت بازار ایران را نادیده می‌گیرند، اما باید گفت این وضعیت تغییر می‌کند و یکی از بازار‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری خواهد شد.کاپلو در انتها پیش‌بینی کرد: انتظار می‌رود نرخ بهره در ایران طی 18 ماه آینده به میزان10درصد کاهش یابد و با در دسترس بودن اعتبارات ارزان، هزینه‌های سرمایه‌گذاری کاهش یابد.

ارسال نظرهای شما :

نظری ثبت نشده است.